lav selv facebook annoncering

Lav selv Facebook Annoncering

Som vi tidligere har skrevet om her på bloggen “Derfor skal du bruge Facebook Annoncering”, kan  lav selv Facebook annoncering være utroligt effektivt. Derfor vil jeg nu lære dig at sætte nogle simple kampagner op.

Inden vi begynder på selve kampagnerne, skal vi have nogle begreber på plads, som jeg kommer til at henvise til senere i dette blogindlæg.

Audience:

Dit audience er dem, som du vil ramme med dine Facebook-annoncer. Det kunne eksempelvis være “Kvinder i alderen 20-35 år”. Det kan også være ud fra nogle livsbegivenheder, eksempelvis “Netop forlovet” – super relevant, hvis du eksempelvis er bryllupsfotograf, eller event-arrangør.

Dit audience kan også bestå af dem, der har besøgt din hjemmeside eller en specifik landingsside inden for x-antal dage eller uger.

Kampagner:

Kampagnerne er den helt overordnede kampagne, du definerer. Eksempelvis “Reklamer for x-kategori”. Det er den overordnede kategori for dine Facebook-annoncer.

Annoncesæt:

Her definerer du de enkelte annoncesæt. Det kan eksempelvis være “Reklamer for Speedo Svømmebriller”. Når du sætter annoncesættet op, definerer du for eksempel målgruppe, pris for annoncerne og lignende.

Annoncer:

Annoncen er selve den, som Facebook-brugeren kommer til at se i sin feed. Det er oplagt at split-teste på dine annoncer for at se, hvad der performer bedst – men mere om det senere.

Relevance Score:

Dette er et tal, der afgør, hvor relevante dine annoncer er for dem, de bliver eksponeret for. Jo flere der interagerer og klikker på dine annoncer, jo bedre en relevance score får du. Har du en lav relevance score, bliver din pris pr. klik (CPC) dyrere.

Ovenstående begreber er de vigtigste, som du skal kende til for at komme i gang med Facebook-annoncering. Dertil skal det nævnes, at denne guide vil tage udgangspunkt i, at vi arbejder med Facebook Business Manager og deres Power Editor.

Power Editor er det værktøj, Facebook har udviklet til at arbejde specifikt med deres annoncering.

Første step i “lav selv facebook annoncering”: Opsætning af en facebook kampagne

DE SIDSTE 1500 ORD ER LÅST

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få adgang til hele dette indlæg og alt lækkert indhold i fremtiden. 

Det første skridt er at oprette en kampagne. Dette gør du ved at klikke “Create Campaign”, som vist nedenfor.

billede1

Herefter trykker du på, hvad målet er. Generelt vil jeg gå efter “Traffic”. Konverteringer skal du kun vælge, hvis du har mere end 25 pr. dag. Ellers bliver målretningen ikke ordentlig. Herefter giver du et navn til din kampagne.

Det kan eksempelvis være “CTW – [Kategorinavn]” – navngiv dem, så det er nemt at overskue.

lav facebook kampagne

Opsætning af annoncesæt

Valg af “Audience”

Vi er nu nået til opsætningen af vores annoncesæt. Her er en masse, der skal indstilles nu. Først skal “Audience” vælges. Her specificerer du, hvem du vil ramme med annoncen. Jeg anbefaler, at du sætter dine “Audiences” meget specifikt op, så du nemt kan se, hvem der er gode at annoncere imod, og hvem der ikke er så gode.

Herefter vælger du, hvor de skal være i verden. Markedsfører du mod danskere, anbefaler jeg, at du skriver Danmark og “Dansk” i sprog også.

facebook marketing

Placering af annoncer + budget

Nu skal placeringen af dine annoncer vælges. Her anbefaler jeg, at du udelukkende vælger at annoncere i Facebooks feed.

Når du har valgt placeringen af dine annoncer, skal du vælge, hvor meget du vil bruge på Facebook-annoncerne. Det kan både være x-antal kroner pr. dag eller et samlet budget. Du kan altid starte ud småt og derefter skrue op for dine budgetter på de annoncer, der performer godt. Her har jeg sat budgettet til 50 kroner pr. dag den næste måned.

facebook annoncevalg

Betaling pr. klik eller pr. eksponering

Nu skal du vælge, om du vil gå efter at få vist dine annoncer flest muligt gange, eller om du vil gå efter, at folk skal klikke derpå. Her har jeg som sådan ingen præference – det handler om, hvad målet er.

Du kan sætte et annoncesæt op med pris pr. klik (CPC) og et med pris pr. visninger (CPM) og se, hvad der performer bedst. Nøgleordet ved “lav selv Facebook Annoncering” er, at man skal teste! Du kan læse, hvad Facebook selv siger her.

Vælger du CPC, har du også muligheden for at sætte et manuelt bud for, hvad du vil betale pr. klik. Kender du din konverteringsrate og gennemsnitlige ordreværdi, har du en idé om, hvor meget du kan betale pr. klik for, at det bliver en profitabel forretning.

Er du helt ny til Facebook Annoncering, ville jeg lade Facebook lave nogle automatiske gæt.

facebook opsætning af annonce

Opsætning af annoncer

Vi er nu ved det tredje og sidste trin i opsætningen af dine Facebook-annoncer. Her er det, at de enkelte annoncer skal sættes op. Det første skridt er at vælge, hvilket annonceformat du vil annoncere med.

Facebook introducerede for kort tid siden annonceformatet “Carousel”, hvor man kan vise op til 10 billeder, der så kan scrolles igennem. Dette vil jeg klart anbefale at teste af – specielt hvis du har nogle flotte produkter at vise frem.

Igen – husk at teste dig frem til, hvad der virker bedst. Der er desværre ingen fast opskrift på, hvad der virker..

annonceformat facebook

Opsætning af tekst og billeder

Hvad du vil skrive i dine annoncer, er helt op til dig selv – det skal igen bare testes af for at se, om det virker. Det er dog altid godt at inkludere sine USP’er – Unique Selling Points. Det kan eksempelvis være “hurtig levering”, “gratis fragt”, “mange års erfaring”. Hvad der end gør dig og din forretning interessant for din målgruppe.

Dertil virker ikoner rigtig godt til blikfang. Du kan kopiere en masse forskellige herindefra.

Facebook oplyser selv, hvilket format de ønsker billederne i. Du  kan få din grafiker til at designe nogle billeder, eller du kan anvende det smarte værktøj, Canva. Canva gør det nemt selv at lege grafiker med deres mange skabeloner og opsætninger.

Når du har opsat billeder og tekst, er det blot at sætte dine annoncer i søen og se, hvad der performer bedst.

Under dine annoncesæt burde du oprette nogle variationer. Eksempelvis den samme annonce, men med forskellig annoncetekst eller forskellige billeder. Det er vigtigt kun at teste på ét parameter ad gangen for at kunne isolere, hvad det er, der gør udslaget.

Nedenfor kan du se et eksempel på en splittest, hvor den ene performer bedre end den anden.

Facebook annoncer split test

Som du kan se, er det den nederste, der er den klare vinder. Den fik 5 leads sammenlignet med kun 1 til den anden. Forskellen på disse to annoncer var annonceteksten.

Følger du denne guide, vil du være i stand til at sætte dine første Facebook annoncer op og splitteste dem. Dette er naturligvis kun en brøkdel af, hvad Facebook kan tilbyde i forhold til annonceringsmuligheder.

Vil du høre mere om disse muligheder, og eventuelt have professionel hjælp til at komme godt fra start, kan du altid tage fat i os hos Kunto. Så kan vi hjælpe dig med at opsætte annoncerne og justere dem løbende.