lokal_seo_denkompletteguide

Den komplette guide til Lokal SEO

Vi skal nu tage et kig på det begreb, der kaldes “Lokal SEO”. Her vil vi komme ind på alt fra det helt basale til, hvordan du selv optimerer din side til at blive fundet på de lokale søgninger. Er du i tvivl om hvad SEO er og hvad det betyder, så læs vores tidligere indlæg: Hvad er SEO?

Det ser vi på i dette indlæg:

  • Hvad er Lokal SEO?
  • Hvem er Lokal SEO relevant for?
  • Sådan optimerer du din hjemmeside til at blive fundet på lokale søgninger
  • Få styr på dine firmaoplysninger
  • Google er din ven!
  • Kig på din egen hjemmeside
  • Titler og metabeskrivelser
  • Sociale medier
  • Anmeldelser

Hvad er Lokal SEO?

lokal-seo1Som tidligere nævnt har Lokal SEO noget at gøre med at blive fundet på de lokale søgninger. Men hvad er det?

Når man søger på “Snedker Aalborg”, så kommer snedkerne, der holder til i Aalborg, frem i Googles søgeresultater. Det kalder vi Lokal SEO.

Kortet giver et indblik i, hvor de forskellige snedkere holder til, hvad deres hjemmeside er, og hvordan man kommer i kontakt med dem. Enten fysisk eller pr. telefon.

Hvorfor kommer netop disse snedkere frem?

Grunden til at det netop er disse snedkere, der dukker op på vores lokale søgning, er, at Google har kunnet gennemskue, at dette alle er snedkerforretninger, der holder til i Aalborg eller omegn. Søger du på en anden branche i en anden by, vil søgeresultatet naturligvis være anderledes.

Hvem er Lokal SEO relevant for?

Driver du en webshop eller en virksomhed online, hvor du ikke skal møde kunder på din fysiske adresse, er det ikke det vigtigste punkt at slå på. Men driver du i stedet en servicevirksomhed, restaurant eller butik, hvor du er afhængig af, at dine kunder kan finde din adresse, er Lokal SEO en faktor, du ikke må overse.

Sådan optimerer du din hjemmeside til at blive fundet på lokale søgninger

DE SIDSTE 1500 ORD ER LÅST

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få adgang til hele dette indlæg og alt lækkert indhold i fremtiden. 

Når du skal optimere til de lokale søgninger, er der nogle helt nemme, lavthængende frugter, du kan begynde at plukke fra dag ét. Dem vil vi tage et kig på. I de følgende afsnit vil vi komme ind på:

  • NAP – Name, Address, Phone
  • Google Lokal Side
  • On-Page optimering
  • Sociale signals + Anmeldelser

Få styr på dine firmaoplysninger – NAP

Det er langt fra alle elementer ved Lokal SEO, der er meget besværlige at bevæge sig ind på som novice i SEO-verden. Et eksempel på dette er begrebet NAP.

NAP er en forkortelse for Name, Address, Phone, hvilket på dansk naturligvis er navn, adresse og telefon. NAP går ganske enkelt ud på, at du sørger for, at alle firmaoplysninger om din virksomhed er de samme overalt på internettet. Google er utvivlsomt et intelligent værktøj, men det er forvirrende, hvis den samme virksomhed har flere forskellige telefonnumre, adresser eller firmanavne stående.

Lad os tage et eksempel.

Et tømrerfirma ejes af Bo Knudsen, og firmaet hedder derfor Tømrerfirmaet Knudsen & Co. Tømrerfirmaet har egen hjemmeside, Facebook-side, Google+-konto, CVR, Krak og er at finde mange andre steder på nettet også. Er det gået lidt for hurtigt under oprettelsen på en af disse sider, har Bo måske blot skrevet Knudsen & Co. som navn på virksomheden.

Dette er ikke godt for den lokale SEO, da Google kan komme til at tro, at “Tømrerfirmaet Knudsen & Co.” og “Knudsen & Co.” er to vidt forskellige firmaer. Det samme gælder, hvis ikke adresse og telefonnumre stemmer overens.

En simpel ting som det, at firmaoplysninger er ens overalt på internettet kan have en stor positiv effekt på din lokale SEO. Vi anbefaler dig i hvert fald at tjekke dine firmaoplysninger igennem følgende steder:

  • Krak
  • CVR
  • Din egen hjemmeside
  • Facebook/Google+
  • Sider med anmeldelser (Google+, Trustpilot, Yelp, Ratepanel)

NAP spiller også en rolle i forhold til alt SEO-optimering på din hjemmeside, så mere om det senere.

Google er din ven, så udnyt deres tjenester – Google+

Google forsøger altid at lede deres besøgende hen til de mest relevante hjemmesider baseret på den enkelte søgning. For at Google kan vurdere virksomheders relevans i forhold til forskellige søgninger, vil de selvfølgelig gerne vide mere om de forskellige virksomheder på markedet.

En af de mest effektive måder at fortælle Google om din virksomhed på er ved at oprette din virksomhed på Googles egen tjeneste Google+. Har din virksomhed endnu ikke en bruger på Google+, er det med at komme i gang, for det er ganske simpelt at gøre. Her kan du ved at skrive nogle gode og præcise tekster vise Google, at de sagtens kan henvise deres brugere hen til dig.

Jo mere tekst, jo bedre, men teksterne skal være gode! Du skal altså ikke bare fylde brugeren på Google+ op med ligegyldig tekst, men derimod sørge for, at teksterne er præcise, informerende og velformulerede. Det er eksempelvis smart at gøre det klart, hvad din virksomhed kan tilbyde. En lille introduktion til din virksomhed, hvori din lokalitet nævnes, en kort opremsning af de services, der tilbydes, og nogle kontaktoplysninger til sidst, er en fin opskrift på en tekst til Google+.

Det, du skriver på din Google+-bruger, har stor betydning for søgeresultaterne, så teksternes kvalitet er alfa omega.

Huskereglen er, at du altid skal inkludere din branche og din lokalitet i teksterne (tømrer, Vejle eksempelvis). Derudover skal kontaktoplysninger selvfølgelig også tilføjes til brugeren, så det er let at komme i kontakt med virksomheden bag. Formaliteter såsom åbningstider er også velkomne, da flere oplysninger blot øger din troværdighed i Googles øjne. Når du laver din Google+ side, er det vigtigt at bekræfte din adresse. Dette gør du via en kode, som Google sender til dig. Derved vises du på Google Maps også.

Kig på din egen hjemmeside

Det sted, hvor du kan gøre den største forskel, er på din hjemmeside. Ved on-page SEO er der en del fagtermer, men der skal nok komme en god forklaring til dem alle.

Alt arbejde med SEO handler i bund og grund om at vise Google, at din hjemmeside kan tilbyde noget spændende/relevant indhold til Googles brugere. Hvis det lykkes at overbevise Google om dette, vil du blive belønnet med en højere placering i søgeresultaterne.  

Der er visse elementer ved din hjemmeside, som har stor indflydelse på Googles syn på din virksomhed. Du kommunikerer med Google via tekst, og derfor er dine tekster også noget af det centrale ved optimering af on-page SEO.

Tekster er effektive til at forbedre din lokale SEO. Du kan gøre det tydeligt for Google, hvad du laver, og hvor du holder til ved at skrive det i overskrifterne på din hjemmeside. Hvis vi fortsætter eksemplet med Tømrerfirmaet Knudsen & Co. fra tidligere. De holder til i Vejle og skal derfor gøre det klart, at de udfører tømrerarbejde i Vejle-området. En god overskrift til deres hjemmeside kunne lyde således:

“Erfaren tømrer klarer opgaver af enhver størrelse i Vejle

Hvis der søges på “tømrer Vejle” på Google, er det med denne overskrift nemt for Google at se, at Tømrerfirmaet Knudsen & Co. kan være gode at henvise deres brugere til, hvilket vil betyde en høj placering i de lokale søgeresultater for dig. Husk også at inkludere lokalitet og søgeord i et par af underoverskrifterne.

Det er ikke kun i overskrifterne, at du skal inkludere relevante søgeord. Resten af teksten må også gerne afspejle din virksomhed, og de services, der tilbydes. Det er dog vigtigt, at teksten skrives i et naturligt sprog. Hvis du har et overforbrug af søgeordene, bliver det straffet, så hold det naturligt.

Et eksempel på overforbrug af søgeord kunne være:

“Vi er en tømrer, der kan udføre ethvert job, hvortil der kræves en tømrer. Som tømrer arbejder vi mest i Vejle, da vores hovedkontor ligger i Vejle. Vi er en tømrer med fokus på kvalitet, og en tømrer, som ikke går på kompromis med vores faglige stolthed”

Læg i stedet vægt på at give læseren noget relevant og brugbart indhold, hvor søgeordet bliver flettet mere naturligt ind i teksten.

Vi anbefaler også, at du inkluderer NAP på alle sider på din hjemmeside. Husk, at det skal være de samme oplysninger på alle siderne!

Titler og metabeskrivelser

Når du laver en Google-søgning, bliver du mødt af nogle korte tekster til de forskellige links. Selve linket er som oftest en meget kort beskrivelse af virksomheden og dens lokalitet. Denne kaldes for Title Tag eller titel. Under titlen er der en kort tekst, som er lidt mere uddybende. Den tekst kaldes for metabeskrivelsen. Du kan se det med egne øjne herunder, hvor vi har brugt “tømrer Vejle” som søgeord.

lokal-seo2

For at forbedre din lokale SEO skal du inkludere din lokalitet og din branche/dine services i disse. Den vigtigste for placeringen i søgeresultaterne på Google er titlen, da metabeskrivelsen hovedsageligt er for brugernes skyld. Vigtigheden af metabeskrivelsen skal dog ikke undermineres. Får du skrevet nogle velformulerede og skarpe metabeskrivelser, vil folk med større sandsynlighed klikke på dit link. Hvis Googles brugere hyppigt klikker på dit link i forhold til dine konkurrenters link, vil du automatisk blive flyttet højere op i søgeresultaterne, da Google selvfølgelig lægger mærke til deres brugeres vaner og præferencer.

Vis din tilstedeværelse på de sociale medier

De sociale medier har på få år fået stor indflydelse på dagligdagen for både privatpersoner og virksomheder. Dette har man selvfølgelig også lagt mærke til hos Google, der nu også er begyndt at kigge mod de sociale medier, når det kommer til rangering i søgeresultaterne.

Du bør også være til stede på diverse sociale medier, hvoraf Facebook, Google+ og LinkedIn må antages at være de mest populære for virksomheder. Det er dog ikke nok bare at oprette en profil for at få en gevinst ud af det. Det handler i høj grad også om aktivitet. Sørg derfor for at opdatere dine brugere på de sociale medier løbende med spændende indhold, konkurrencer, tilbud eller lignende.

En aktiv profil på de sociale medier er lig med mere trafik, hvilket også gavner din lokale SEO. Med vores tidligere afsnit om NAP i mente kan det heller ikke komme som nogen overraskelse, at du også skal inkludere dine firmaoplysninger på profilerne på de sociale medier.

Gode anmeldelser = god lokal SEO

I afsnittet herover nævnte vi, at Google også tager note af deres brugeres mening, når der skal uddeles placeringer i søgeresultaterne. Her er anmeldelser selvfølgelig vigtige at få med, da det her bliver gjort tydeligt for Google, at der rent faktisk er folk, som handler med din virksomhed. Det ser troværdigt ud, når folk tager sig tid til at skrive en anmeldelse af din virksomhed. Det er faktisk ikke så vigtigt, at anmeldelsen er super god. Det vigtigste er, at Google ser, at folk rent faktisk benytter sig af din virksomhed. Selvfølgelig skal anmeldelserne helst være i top, men det er ikke en katastrofe, hvis du får en negativ anmeldelse.

Spørg derfor gerne nogle af dine tilfredse kunder, om de vil hjælpe dig ved at skrive en anmeldelse. Det kan for eksempel være på Google+, Trustpilot eller Yelp.

Lokal SEO er mere end bare nogle små tips

Vi håber, at du har kunnet bruge vores lille guide om lokal SEO til at få en bedre forståelse af lokal SEO, og hvorfor det er så vigtigt. De tips, vi har givet, kan du både bruge til at udføre arbejdet selv, men du kan også få professionelle til at stå for arbejdet, hvis du ikke har tid eller overskud til det.

En ting er helt sikkert – det kan uden tvivl betale sig at gøre en indsats på arbejdet med Lokal SEO.

Har du yderligere spørgsmål, eller vil du gerne i kontakt med nogle eksperter på området, er du mere end velkommen til at kontakte os her hos Kunto.

Du kan få fat i os på tlf. 31 48 40 02 eller skrive til vores mail, info@kunto.dk. Derudover kan du benytte dig af vores kontaktformular. Så skal vi nok vende tilbage til dig.