hvad er SEO (søgemaskineoptimering)

Hvad er SEO? – Den hurtige guide

Online markedsføring bliver fortsat et vigtigere og vigtigere område for virksomheder at beskæftige sig med. En af de mest effektive former for online markedsføring er søgemaskineoptimering eller SEO (Search Engine Optimization), som begrebet også kaldes.

Men hvad er SEO så? Svaret er nok ret åbenlyst, hvis man tager navnet til eftertanke. Det handler nemlig om at forbedre sin placering på søgemaskinerne. Da Google er den klart mest anvendte søgemaskine herhjemme, omhandler størstedelen af arbejdet med SEO netop den amerikanske gigant.

SEO er dog et meget omfattende område, der kræver flere års erfaring at forstå til perfektion. Derfor er det heller ikke bare ligetil at give en opskrift på, hvad SEO er, men vi vil her gennemgå de grundlæggende ting ved søgemaskineoptimering!

Hvilke fordele er der ved at arbejde med SEO?

For at forklare de store fordele, der er forbundet med effektivt SEO-arbejde, vil jeg bede dig om at tænke på dine egne Google-søgninger. Hvor ofte går du videre til side 2, når du søger efter noget på Google? Og hvor ofte klikker du på et af de 3 øverste links?

Du har nok forstået pointen. Søgemaskineoptimering er et meget effektivt middel til at tiltrække trafik til hjemmesider, da man med en høj placering i søgeresultaterne vil blive klikket på langt hyppigere end sine konkurrenter med dårligere placeringer i søgeresultaterne.

Udtrykket “Hvis ikke, du findes på side 1, findes du slet ikke”. Det er ikke langt fra sandt. Flere undersøgelser har påvist, at mindre end 10% går videre til side 2 på Google.

Du kan læse den fulde undersøgelse her

Google søger godt indhold

Hvilken service er det egentlig, Google leverer til deres brugere? Det, de gør, er at lede deres brugere hen til de hjemmesider, som har mest relevans ud fra det, der søges efter.

Søger du eksempelvis på “billige sko til mænd” vil Google finde de sider på nettet, som ser ud til at tilbyde billige sko til mænd. Udover relevans leder Google også efter gode hjemmesider. “Hvad er en god hjemmeside?”, tænker du måske. Det er en hjemmeside, der er flot opsat, let at navigere rundt på, har en god loading hastighed og meget andet.

Men hvordan kan Google finde de relevante og gode sider? Det er noget af det helt essentielle i arbejdet med SEO. Det handler nemlig om at gøre det tydeligt for Google, at lige netop din hjemmeside har noget godt og relevant indhold, som Googles brugere vil have gavn af at klikke sig ind på. Vurderer Google, at din side har det, vil du blive belønnet med gode placeringer i søgeresultaterne.

Hvordan forbedrer jeg min hjemmeside i Googles øjne?

SEO kan fra et meget firkantet perspektiv deles op i to – on-page SEO og off-page SEO. On-page SEO handler, højst overraskende, om at forbedre indholdet på din egen hjemmeside. Det kan gøres på flere måder.

Tekster er et effektivt middel til at gøre Google opmærksom på, hvad din side handler om. Der findes sågar SEO-tekster, som er skrevet med nogle af de mest relevante søgeord in mente.

Arbejdet med off-page SEO foregår derimod væk fra din egen hjemmeside. Google lægger stor vægt på, at man har nogle anbefalinger fra andre sider. Disse anbefalinger kommer i form af links. Hvis mange andre hjemmesider har linket til din hjemmeside, viser det Google, at der er noget godt indhold på din side. For hvorfor skulle de andre hjemmesider ellers linke til din?

Når det handler om at få skaffet links til din hjemmeside, er det dog ikke kun kvantitet, der er i højsædet. Kvaliteten af hjemmesiderne er langt vigtigere, da det ser mere troværdigt ud, hvis eksempelvis et stort mediehus linker til dig i forhold til en hjemmeside, der er fyldt med spam.

Vi håber, at du har fået en lidt bedre viden om søgemaskineoptimering efter at have læst denne artikel. Som nævnt er der dog mange flere perspektiver inden for SEO, men disse kan du spørge os til råds om!

 

Du kan få fat i os på tlf. 31 48 40 02 eller skrive til vores mail, info@kunto.dk. Derudover kan du benytte dig af vores kontaktformular. Så skal vi nok vende tilbage til dig.