medair-webshop_case_study

Case Study: Sådan 30 doblede Nichlas sin omsætning ved hjælp af Facebook Annoncer. – Sådan kan du gøre det samme. 

Man kan ikke være specialist på alle områder i den digitale verden, desværre. Derfor er vi hos Kunto flere om at løfte opgaverne. I det her indlæg har Nichlas fået frit spil til at skrive om hans egen erfaringer med facebook annoncering og hvordan han i januar 2016 omsatte for 100.000 kr. imod 3.000 kr. i december 2015. God læselyst.

Du tænker sikkert: Bullshit! Men den er skam god nok. Nichlas gik fra en omsætning i december 2015 på ca. 3000 kr. til en omsætning på næsten 100.000 kr. i januar 2016. Den eneste ændring i hans markedsføring, var at han begyndte at annoncere på Facebook. Her fortæller han præcis hvordan han gjorde, så du kan gøre det samme. – Nichlas, ordet er dit..

Det hele startede..

Medair blev stiftet i april 2015, som en løsning mod hælespore, et simpelt produkt med en simpel hjemmeside. Jeg begyndte med det samme at lave søgemaskineoptimering (SEO) på siden og bygge eksterne links. I starten var det meget sløjt, der blev solgt for 897 kr. den første måneds tid, og den eneste grund til dette var de knap 600 kr. jeg brugte i annoncering på Google Adwords. Det var tydeligt at se det ikke var holdbart at bruge Google Adwords, og jeg måtte derfor tænke i andre baner.

Det var tydeligt at se det ikke var holdbart at bruge Google Adwords, og jeg måtte derfor tænke i andre baner.

Jeg fortsatte med mit SEO arbejde, for at få Medair på side 1 af Google. Da SEO ikke er noget der bare lige sker fra den ene dag til den anden, blev der lagt meget arbejde i det. Det lykkedes mig forholdsvist hurtigt at få hjemmesiden på side 4-5 på Google. Søgeordet var simpelt og der var ikke den store konkurrence på det, men der var alligevel 10.000 søgninger på det om måneden. Altså måtte der være et stort potentiale!

I løbet af august begyndte søgemaskineoptimeringen at virke og der begyndte at komme lidt organiske besøgende, som alle ledte efter en løsning på deres problem. Jeg solgte i snit for 1.500 kr. – 2.500 kr. om måneden, fra de besøgende der kom via min SEO. Det var jo ikke noget at råbe hurra for, og alle pengene gik også til at udbygge min SEO og få den op på det næste niveau.

“Facebook annoncering er vejen til succes” – sagde de

I løbet af august måned begyndte jeg at eksperimentere med Facebook, jeg opsatte den famøse Facebook pixel på hjemmesiden, så jeg kunne spore mine kunder og indsamle data i baggrunden (nok den klogeste beslutning på det tidspunkt).

Jeg anede ikke hvordan jeg skulle lave annoncerne og hvordan man fik dem til at virke, så mit budget på 500 kr. blev hurtigt brændt af uden den store succes. Herefter blev det hurtigt besluttet at Facebook, ligesom Google Adwords bestemt ikke var måden at gøre det på. Det var frustrerende, for snakken om Facebook reklamer var på det tidspunkt på sit højeste og som lille iværksætter var det svært at sætte sig ind i hvad det var man gjorde ”forkert” og hvorfor det ikke virkede.

Herefter lod jeg Medair stå og passe sig selv, den var ikke på side 1 af google endnu, og der var blevet smidt mange penge i søgemaskineoptimering. Alligevel kom vi ikke over side 3, og omsætningen kom aldrig over 3.000 kr. på en måned.

Medair blev efterladt til at passe sig selv, og jeg havde egentlig givet op på at få den til at performe bedre, for uanset hvad jeg gjorde skete der intet som føltes som forbedring.

Jeg brugte de efterfølgende måneder på at læse omkring Facebook ads og markedsførings kanaler. Jeg læste alt hvad jeg kunne finde af case studys, så alt hvad Facebook selv havde af videoer og investerede tilmed i et amerikansk kursus om Facebook reklamer. Det kunne simpelthen ikke være rigtigt at det ikke kunne være rentabelt! I tiden herefter brugte jeg yderligere 2.000 kr. På annoncering og afprøvede de forskellige muligheder. Det blev bedre og bedre, men der var ikke nogen profit i det. Jeg fik øget min omsætning, men alle pengene der kom ind blev brugt til at betale for Facebook annoncerne.

Midt december 2015 beslutter jeg mig for at sælge webshoppen og se hvad jeg kunne få for den. Jeg kunne ikke se hvordan jeg skulle få den til at udvikle sig mere og tænkte at der måske var en derude der kunne udnytte dens gode Google placering, eller på anden måde øge omsætningen.

Alle gode gange 3

Nytårsaften beslutter jeg mig for at give mig selv en sidste chance for at prøve Facebook af igen.

Den 3. Januar, sætter jeg en kampagne i gang, og forskellen fra tidligere var at dette var en såkaldt retargeting kampagne. Dvs. Alle de besøgende der havde været i årets løb, deres data var blevet gemt i Facebooks pixel. Det betød at jeg kunne markedsføre mine produkter til alle dem som allerede havde udvist interesse for mit produkt.

Jeg besluttede mig for at lave en enkelt reklame, som alle tidligere besøgende så kunne se. Der var ca. 2.000 besøgende gemt i min pixel, og jeg satte et dagligt budget på 50 kr. på annoncen. Annoncen resulterede i 5 salg på en enkelt dag. Den bedste dag for virksomheden nogensinde, webshoppen generede en omsætning på hele 1.495 kr. på en annonce til 50 kr., hvilket må siges at være en god investering. Jeg kunne se jeg havde fat i noget og huskede at jeg tidligere havde læst om noget der hedder Lookalike målgruppe.

En Lookalike målgruppe er et værktøj på Facebook, som gør det muligt at bruge den data man har i sin pixel, og danne en større målgruppe ud fra dette. Dvs. I mit tilfælde valgte jeg en lookalike målgruppe på 1% i Danmark. Facebook analyserer så alle de besøgende man har i sin pixel, finder alle de ting brugerne har til fælles og finder den ene procent af Danmarks befolkning som ligner dine tidligere brugere mest. Det resulterede i at jeg pludselig fik en målgruppe der gik fra knap 2.000 potentielle købere til 35.000 potentielle købere.

Det resulterede i at jeg pludselig fik en målgruppe der gik fra knap 2.000 potentielle købere til 35.000 potentielle købere.

Den 4. januar 2016 satte jeg en ny kampagne i gang til den nyligt oprettede lookalike målgruppe, lukkede computeren og tog på stranden med min kæreste, da vi var på ferie. Min telefon lå på hotelværelset og da vi kom retur om aftenen kunne jeg ikke tro mine egne øjne. På daværende tidspunkt var der kommet 10 salg, det der i december kom på en hel måned var kommet på en enkelt dag, og dagen var ikke slut endnu.

d. 4. januar, blev der omsat for 5.000 kr. på en enkelt dag, og annoncens budget var 200 kr. Jeg kunne ikke tro mine egne øjne. Det var helt vildt!

d. 4. januar, blev der omsat for 5.000 kr. på en enkelt dag, og annoncens budget var 200 kr. Jeg kunne ikke tro mine egne øjne. Det var helt vildt! Så vildt at jeg knap kunne sove.. Jeg bare sad og kiggede på min telefon og genindlæste min e-mail for at se om der var kommet et salg mere.

Det blev starten på en måned hvor der blev omsat for knap 100.000 kr. på en enkelt Facebook reklame. Der kom over 300 ordrer den måned.

Du kan se den første annonce herunder:

facebook_annoncering_medair1

 

Det var historien om den første annonce som gav pote. Siden da har jeg lavet over 100 kampagner og mange tusinde annoncer. Jeg har brugt næsten 100.000 kr. på facebook annoncering de sidste 11 måneder, for at teste reklamer og prøve forskellige annoncetyper af.

Men hvad var det der gjorde at præcis denne annonce virkede? Annoncen var jo hverken flot eller specielt godt lavet. Jeg vil forsøge at give min vurdering af hvorfor lige netop denne annonce virkede og sidenhen var skyld i over 200.000 kr. i omsætning.

TIP

Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du implementere en Facebook pixel på din hjemmeside, det er super simpelt og en perfekt måde at starte med Facebook annoncering. Det koster dig intet at smide en pixel på din hjemmeside, men når du skal i gang med at annoncere har du en base du kan starte med. Se her hvordan du gør: https://www.facebook.com/business/help/952192354843755 

Den gyldne facebook annonce

Der er flere elementer der udgør en annonce, herunder har jeg beskrevet de forskellige elementer.

facebook_annonce_medair_2

Beskrivelse: Her kan du beskrive hvad annoncen handler om.

Overskrift: Overskriften for din annonce

Link Beskrivelse: Din egen beskrivelse af linket, udfyldes denne ikke taget et tekst udsnit fra din hjemmeside, så brugeren kan se hvad annoncen henviser til.

URL: Hvor leder annoncen hen? Du kan ændre Url, så det fx ligesom her kun er navnet og ikke hele stien.

Knap / Call to Action: Kan være flere ting, i det her tilfælde er det Køb nu, når de klikker kommer de til samme side som resten af annoncen.

Så hvorfor virkede den her reklame?

  1. Beskrivelsen er meget præcis og henvender sig til ét specifikt problem, og giver en feature: ”slip for hælspore, ikke mere ømme og trætte fødder” Hvis du ikke har hælspore vil du ikke klikke på reklamen, den er derfor meget præcis.
    Herudover er der en benefit: ”30 dages fuld tilfredshed”. Det skaber tryghed for kunden og minimere risikoen ved at købe. Herefter er der en kommando: Klik her! Den beder kunden om at tá det næste skridt, at klikke på annoncen. Det er bevist at det øger klikkene på annoncen hvis man har en kommando som denne.
  2. Overskriften er ligeledes en Feature / Benefit: Der står præcis hvad det handler om og hvad du får, i det her tilfælde en sål mod hælspore, hvilket rammer en meget specifik målgruppe.
  3. Link beskrivelsen fortæller igen hvad det er de får ud af at klikke og samtidig oplyses der at der er et begrænset antal, hvilket får kunden til at skynde sig med sin handling. Det giver dem ikke chancen for at tænke for meget over det.
  4. Billedet er ligeledes tilpasset til at passe til overskriften og resten af annoncen. Det at samme budskab er gennemgående øger trygheden og forsikrer kunden om præcis hvad det er de er ved at købe / læse mere om. Det at der er en person på billedet øger CTR, altså give flere der klikker på annoncen.

TIP
Hvis din overskrift i reklamen er den samme som overskriften på den side de kommer til når de klikker på annoncen, vil du se at flere vælger at gøre det du beder dem om på siden de lander på.

Som du kan se var annoncen ultra specifik, den løser et specifikt problem og lover ikke en masse forskelligt. Det overordnede budskab i annoncen er at du slipper for din hælspore, hvis ikke det er tilfældet får du dine penge tilbage.

TIP
Jo mere specifik du kan være, jo større er chancen for at ramme den korrekte målgruppe.

Det var et kort indlæg om mulighederne ved Lookalike målgruppe, Facebook pixels og retargeting. Facebook er meget mere end hvad du har læst i det her indlæg. Hvad du har læst i dag er kun en brøkdel af alt det ,du kan opnå med annoncering igennem Facebook.

Hvis du endnu ikke er overbevist om at facebook annoncering kan være en god idé, så så læs vores indlæg: Derfor skal du bruge facebook annoncering

Er du allerede klar til at komme igang? Så tá et kig på vores indlæg: Lav selv Facebook Annoncering

Har du spørgsmål eller har du behov for hjælp, så kontakt Kunto og lad os sammen finde den perfekte løsning til dit produkt eller service. Så slipper du får at bruge sure lære penge og har kortere vej til resultaterne. Kontakt os i dag lige her.