8_ting

8 ting du skal vide, før du vælger webbureau

En hjemmeside kan være et af de bedste værktøjer for din virksomhed, men hvis du vælger den forkerte løsning, som ikke matcher formål og budget, kan det blive et meget dyrt og tidskrævende mareridt. At bestille en hjemmeside kan være besværligt, mest fordi du ikke ved, hvad du ikke ved, og det kan gøre det svært at stille de rette spørgsmål. Så for at hjælpe dig har vi sammensat den her lækre guide til, hvad du skal vide, før du vælger et webbureau til at lave din hjemmeside.

vælg et webbureau i horsens som er etableret og erfarent

1.     Er webbureauet etableret og erfarent?

Det er vigtigt at finde et webbureau, som har erfaring. Du kan måle erfaring på både år, antal kunder og ved at se på referencer og tidligere kunders oplevelser med virksomheden. Antal år i branchen giver en indikation af, om webbureauet er en stabil samarbejdspartner og kan arbejde med dig og din virksomhed – også i fremtiden. Antal tidligere kunde giver et billede af, hvor meget erfaring virksomheden har med at arbejde med forskellige typer hjemmesider, så de ikke påtager sig en opgave, de ikke har erfaringen til at løse. Det indikerer også, at de har haft muligheden for at udarbejde processer og arbejdsgange, samt at de er bekendt med deadlines og tidsplaner.

3 vigtige spørgsmål at stille dit webbureau er:

  • Hvor længe har virksomheden designet og udviklet hjemmesider?
  • Hvor mange kunder har I?
  • Hvor mange ansatte har I?

For at spare lidt tid og penge kan man ofte være fristet at at få sin hjemmeside udviklet af en freelancer, en ven, eller en vens nevø, som lige er blevet færdig med sin uddannelse. Ofte viser det sig dog at være tilfældet, at de simpelthen ikke har den erfaring eller det know-how, de ellers troede, de havde. Er det tilfældet, kan hvad, der ellers så ud til at være en billig og god løsning, gå hen og blive en dyr lappeløsning, da det ofte er tilfældet, at man skal starte helt forfra igen. Vi har hørt disse historier igen og igen og er kommet frem til, at det at arbejde med en freelancer eller lignende ofte er en kortsigtet løsning for noget, der er et langsigtet projekt. For at være realistisk er det at lave en hjemmeside som udgangspunkt aldrig et kortsigtet projekt. En hjemmeside er og bør være i bevægelse hele tiden, og man bør søge et webbureau, som også vil være der i fremtiden med erfaringen til at besvare eventuelle spørgsmål og vejlede dig gennem udformningen af din hjemmeside.

DE SIDSTE 1500 ORD ER LÅST

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få adgang til hele dette indlæg og alt lækkert indhold i fremtiden. 

Hvad koster en hjemmeside i horsens

2.     Hvad koster en hjemmeside?

Et spørgsmål, vi tit får, er – ”Hvad koster en hjemmeside?”

– Svaret er simpelt: Det kommer an på opgaven.

Prisen på en hjemmeside kan variere rigtig meget. Du kan få en hjemmeside nærmest gratis og bare betale for dit webhotel og domæne, eller du kan få priser helt op til 100.000 kr. Og derover. En af de bemærkelsesværdige ting ved hjemmeside-branchen er, at du kan få et tilbud i øst og et i vest, meget afhængig af hvilket webbureau, der udarbejder tilbuddet til dig. Det betyder altså for dig, at du kan få én pris på en opgave ét sted og dernæst få en helt anden pris på præcis den samme opgave et andet sted. Derfor er der som tidligere nævnt en masse fristelser, når man skal ud og vælge et webbureau. Det er altid fristende at tage den billigste løsning. Du kan sagtens få en hjemmeside til 3.000 – 6.000 kr., men her er det altså vigtigt, du ved, hvad du bestiller, da disse produkter altid har begrænsninger. En anden vigtig ting at overveje ved disse produkter er, at de som regel er ”skabeloner”, og at du ikke vil få den vejledning og den tilpasning, du ønsker. Det giver din hjemmeside begrænsninger, og det betyder, at din hjemmeside ikke bliver præcis, som du gerne vil have den, og måske ikke engang tjener det formål, den skal. Det skal dog siges, at disse løsninger er gode for nogle virksomheder, som simpelthen ikke har behov for en bedre løsning.

Her kan man vel næsten sige, at ”du får, hvad du betaler for” holder vand i webdesign-branchen. Der vil dog altid være en øvre grænse, hvor prisen bare bliver ved med at stige og kvaliteten af arbejdet og vejledningen ikke retfærdiggør prisen mere.

Det siger sig selv, at prisen afhænger meget af, hvilke specifikke funktioner du har behov for. Men har du et budget på mellem 15.000 og 60.000 kr. og følger punkterne i dette dokument, før du vælger dit fremtidige webbureau, så bør du kunne få en professionelt designet og udviklet hjemmeside til din lille eller mellemstore virksomhed.

Det er vigtigt, at du ser på din hjemmeside som ”work in progress” og en langsigtet investering i din virksomhed. Men hvis du er forberedt på at betale lidt ekstra og vælger den rette samarbejdspartner, kan din virksomheds hjemmeside blive et godt værktøj og betale sig selv hjem mange gange gennem tiden.

8_ting

3.     Kan du vedligeholde hjemmesiden og dens indhold selv?

Du skal som udgangspunkt altid sikre dig, at du kan få adgang til hjemmesiden, så du eller en anden selv kan gå ind og foretage ændringer i opsætning og indhold. Det er lettest at foretage ændringer, hvis der er gjort brug af et CMS (Content Management System), hvilket er et system, der gør det mere brugervenligt og overskueligt for den almindelige bruger. Uanset om du påtænker selv at foretage ændringer på hjemmesiden eller ansætter/hyrer en til at gøre det for dig, så er det vigtigt, at hjemmesiden er bygget via CMS, så det er let at lave ændringerne.

Dette er at betragte som ”best practice” i webudvikling til små og mellemstore virksomheder og er efterhånden blevet mere eller mindre standard. Det er en vigtig ting at tage i betragtning, fordi det kan blive rigtig dyrt for dig at tilføje/ændre indhold senere, hvis din hjemmeside ikke er bygget på et CMS. Du skal også sikre dig, at det valgte CMS-system er en industristandard, at det er brugervenligt, og at det er nemt at få undervisning og hjælp til systemet. Det giver et godt fingerpeg, hvis du undersøger, hvor mange brugere der er af systemet først.

kan du få hjælp til hjemmesiden hvis du har behov for det?

4.     Kan du få hjælp, når du har behov for det?

Tilbyder dit webbureau løbende support? Når du bestiller en hjemmeside, er det meget vigtigt, at du vælger et webbureau, som løbende tilbyder pålidelig, effektiv og prisbillig support. Dette er super vigtigt, fordi en hjemmeside har rigtig mange forskellige funktioner og muligheder, og det hjælper at have professionel hjælp, når du har behov for det.

Ting, du måske skal bruge hjælp til:

  • dine e-mails
  • dit domænenavn
  • din webhosting
  • hvordan du bruger CMS-systemet brugt til din hjemmeside
  • webshop setup

Vælger du ikke et webbureau, som yder support, kan det blive enormt dyrt at foretage ændringer senere, da et andet webbureau først skal bruge tid på at sætte sig ind i hjemmesiden, hvordan den er sat op, og hvor ændringen skal foretages. Det kan føre til stor frustration, spildt tid og ekstra omkostninger i forbindelse med hjemmesiden.

Det er en historie, vi ofte hører fra kunder, som har valgt at samarbejde med helt nystartede webbureauer, freelancere eller ”vennens nevø”. Samarbejdet er som regel helt fantastisk i starten, og måske er resultatet af samarbejdet også fantastisk, men efter 6 til 12 måneder er vedholdenheden og servicen helt forsvundet. Det kan enten være fordi, de har fundet et fuldtidsjob, taget nye projekter ind, og så er de gamle projekter ikke så spændende mere, eller måske har de simpelthen ikke tiden til at arbejde på projektet mere. Så sørg for guds skyld for at sikre dig, at dit valgte webbureau har support og evt. serviceaftale som en del af deres forretning.

hold det hele hos ét webbureau

5.     Hold det hele et sted

Det er simpelt og overskueligt for dig, at du kan få lavet alt, som relaterer til hjemmesiden og online tilstedeværelse, et enkelt sted. Det kunne f.eks. være indhold til hjemmesiden i form af grafisk design, billeder, tekster, domæner, hosting, vedligehold og måske vigtigst af alt online marketing. Det er derfor vigtigt at sikre dig, at det webbureau, du vælger, kan tilbyde dig en lang række af services, som støtter op som din nye hjemmeside, og at de har solide erfaringer med online marketing.

Din hjemmeside er en investering i din virksomheds fremtid, og du skal være sikker på, at din virksomheds identitet er synlig gennem din hjemmeside. Ligesom din virksomhed udvikler sig hele tiden, bør din hjemmeside også gøre det. Når du har fået lavet en ny hjemmeside, ville det være dumt ikke at få så meget ud af den som muligt, så sørg for at gøre brug af forskellige former for online marketing, efterhånden som din virksomhed vokser.

er der ekstra eller skjulte omkostninger?

6.     Er der ekstra eller skjulte omkostninger?

Når du bestiller en hjemmeside og modtager tilbud, er det udover at få en fast pris vigtigt at være opmærksom på eventuelle begrænsninger og løbende omkostninger forbundet til din hjemmeside.

Det kunne f.eks. være: Hosting, support, serviceaftaler. Men det er selvfølgelig også vigtigt at vide, om der kommer ekstra regninger i forbindelse med udviklingen eller fremtidige designudgifter. Husk også at spørge, hvor meget dit webbureau tager i timen for f.eks. udvikling, design osv., hvis nu det skulle ske at i skulle løbe ind i uventede udfordringer.

Uden den rette projektleder kan en virksomhed hurtigt tillade et projekt at løbe af sporet og gå langt udover det først bestemte budget. Det kan ske for eksempel ske på grund af uventede udfordringer, og pludselig har du overskredet det først bestemte budget med mange tusinde kroner. Det kan også hurtigt løbe løbsk, hvis du som kunde beslutter dig for flere funktioner eller ekstra designarbejde halvvejs inde i processen. Husk derfor altid at få et tilbud på eventuelle ekstra ting, du skal have lavet på hjemmesiden, så er du sikker på at have hånd i hanke med det hele.

Husk også altid at være forberedt på eventuelle begrænsninger på dit tilbud. Det kunne f.eks. være webhosting plads, trafik, eller et begrænset antal designkorrekturer. Overskrider du disse begrænsninger, kan du forvente, at det koster dig ekstra.

gå deres hjemmeside referencer igennem

7.     Gå deres referencer igennem

Det er rigtig vigtigt at undersøge tidligere kunders hjemmeside for at se, hvad du kan forvente for dine penge, når du lægger en bestilling. Her er det vigtigt ikke blot at kigge på designet og udseendet af hjemmesiderne, men også at tage et kig på funktionaliteten af hjemmesiderne. Ethvert godt webbereau skal være forberedt på at fremvise tidligere kundecases.

Sammen med eventuelle referencer er det også vigtigt at gennemgå kundeanmeldelser og lignende både direkte på deres egen hjemmeside, men også via eksterne kilder som f.eks.: Facebook, ratepanel, trustpilot og Google+. Det er altid godt at vide, om tidligere kunder har været tilfredse med samarbejdet.

brug et dansk webbureau til din nye hjemmeside

8.     Hold dig inden for Danmarks grænser

Det er altid godt at købe danskproducerede ydelser og services, men i hjemmeside-branchen er der også et par andre ting, man skal tage i betragtning udover at støtte de danske virksomheder.

I hjemmeside-branchen er det meget fristende at outsource webudvikling og vedligehold netop for at holde omkostningerne nede og spare penge. Selvom man sparer penge til at starte med, kan det dog ende med at blive en dyr omgang. Det kan blandt andet skyldes, at deadlines ikke overholdes, og at der er kommunikationsproblemer. Selvfølgeligt vigtigst af alt så forstår de ikke dig og dine værdier, som en dansk virksomhed gør.

At du bliver i Danmark med din webudvikling betyder, at du let kan komme i kontakt med dit webbureau, da de arbejder på det samme tidspunkt som dig, og eventuelle problemer vil med højere sandsynlighed bliv løst hurtigt og smertefrit.

Hvem er vi hos Kunto.dk og hvad står vi for?

Hør i videoen herunder Kenneth fra Kunto fortælle om vores kompetencer og hvordan vi arbejder for at danne trykke rammer for vores kunder.